· Benjamin Kehlet · kunstnerisk lag · 3 min read
Julie Ibenfeldt Lindvik retunerer til Archerspelet
- Hvorfor forteller vi denne historien? Hva vil vi med publikum? Ja, dette er punktlykke og viktige anker for meg som regissør!

Julie Ibenfeldt Lindvik tok hele ensemblet med storm da hun regissserte Archerspelet i 2021 og 2022. Men opplevelen gjorde inntrykk på Julie også:
Samholdet! Det å få jobbe så tett med barn, ungdom, voksne, proffe, nye, etablerte, eldre, og frivillige! Åh!! Det er ingenting som kan måle seg med spel! At man går sammen om å lage en forestilling på så kort tid, bruke ferien sin, gi av seg selv og sammen stå der på premieren og spille som vi har øvd i ett år, men sannheten er at vi har øvd i 2 1/2 uke. Hvordan hjertene våre buldrer av spenning og stolthet, og vi står der samlet. Jeg elsker spel, rett og slett!
I 2026 returnerer hun som regissør, men jobben er allerede i gang: Julie er engasjert i utformingen av det nye manuskriptet sammen med dramatiker Morten Lorentzen. Den siste tiden har hun gravd seg ned i historien om da Colin Archer på oppdrag fra Fridtjof Nansen konstruerte polarskuta Fram. Dermed har prosessen har vært annerledes enn forrige Archerspel
Denne gangen har dramatiker, Morten, og jeg startet med research og latt dét skape historien. Vi har dermed fått bli kjent med en ny side av Colin Archer, noe som har vært kjempeinteressant! Det gleder jeg meg til både skuespiller og publikum skal få lære mer om. Ellers kan jeg nevne at kvinnene får en utrolig spennende funksjon og rolle denne gangen! Colin får motstand, og det dukker opp en meget kjent person som satte Archer på kartet…
Julie er utdannet skuespiller, men har siden 2017 jobbet med regi. Tiden etter har forrige Archerspel har bydd på mange forskjellige erfaringer.
Jeg har vært veldig heldig og fått gjort mye forskjellig, både sjanger og tema, størrelse, scene og format. Bare nå siden jul har jeg hatt regi på tre helt forskjellige musikaler («Sound of Music», «Addams family møter Frost» og «Carrie» av Stephen King). Det er noe av det jeg elsker med dette yrket: Å få dykke ned i så mange forskjellige menneskelige dilemmaer, situasjoner og universer. Ellers var det ganske stort da Erik Poppe spurte om jeg ville være hans regiassistent på filmen og tv-serien «Quisling». Det var en mektig opplevelse å få være SÅ tett på en stor filmproduksjon. Alt fra research, snakke med tidsvitner, leseprøver med skuespillere, få gjøre regi på sett, mene noe på sett, og ikke minst: å få bli kjent med historien vår fra et annet perspektiv! Det er teateret og filmens absolutte styrke.
En slik stor produksjon er et samspill mellom profesjonelle og amatører, mellom unge og gamle, mellom de på scenen og de utenfor scenen og mellom de med store og de med mindre roller. Julie lover å gjøre sitt for at det blir en fantastisk opplevelse for alle.
Jeg er enormt opptatt av at man skal kjenne seg sett. Om man har en liten rolle, eller spiller hovedrollen? DU er viktig. Det handler om å gjøre hverandre gode. Skuespillere som ikke løfter en medskuespiller på scenen, har jeg lite til overs for. Men når vi sammen får til en scene, og at man står der sammen og gjør hverandre gode. DA forteller vi historien.
